Kerran viestinnässä – aina viestimässä?

Otsikon ajatus tuli mieleeni viimeksi tänään suunnattuani matkani Teatterikorkeakoululta kohti Kalasatamaa. Tiesin, että Kalasatamasta kulkee HSL:n poikittaisliikenteen bussi 56 Humakin Helsingin TKI-keskukseen (Ilkka) Haagaan. Ilmeni, että tämäkin tavallinen bussimatka muuttuisi viestintämatkaksi.

Työn- ja vapaa-ajan raja on veteen piirretty viiva

Keskustellaan paljon siitä, kuinka erityisesti tietotyötä tekevillä työ- ja vapaa-ajan välinen raja hälvenee. Aikaisemmin, kun suljit konttorin oven, työt jäivät toimistoosi. Nyt toimisto kulkee siellä, missä sinäkin. Kuvaavaa on tämän blogitekstin kirjoittaminenkin: Kello on 17:26 ja kirjoitan tätä bussissa matkalla Turkuun. Voisin käyttää aikani toisinkin, esimerkiksi katsomalla Netflixistä Jälkiä jättämättä –sarjaa, mutta pohdin ajatuksia, jotka liittyvät työn muuttuvaan ja mobiiliin luonteeseen ja liudentuvaan rajaan työn ja vapaa-ajan välillä. En koe tekeväni työtä – vaikka toki kirjoittamalla blogitekstiä työnantajani sivuston alle monet näin varmasti ajattelevat. Itselleni tämä on tylsän matka-ajan käyttämistä mielekääseen toimintaan: kirjoittamiseen. Teenkö siis työtä vai en?

Työ hiipii viestintäteknologian, älypuhelinten, työpaikan tablettien ja läppäreiden kautta vapaa-aikaamme, mutta kuinka määrittelemme vapaa-aikamme?

On the Road in Kallio

Olin ensimmäistä kertaa Kalliossa ja Kalasataman metroasemalla. Bussin 56 lähtöpaikka on ”Kalasatama”, mutta moottoritien rampin alla metroasemaa lähestyessäni mieltäni kalvoi epäilys. Voisiko bussipysäkki olla tällaisessa paikassa? Olimme juuri lisänneet uusille verkkosivuillemme kattavimmat ohjeet TKI-keskukseen (ja Valkeaan Taloon) matkustamiseen, mutta jos koin itse tällaista epävarmuutta opastamassamme paikassa, kokisivatko sitä toisetkin? Voisinko helpottaa seuraavan samoilla hoodeilla liikkuvan Humakiin pyrkivän kokemusta reitistä? Ehkäpä joku teistä löytää perille helpommin tämän kirjoituksen avittamana. Siispä matkastani tuli viestintämatka tämän asian selvittämiseksi.

Kalasatama HSL bussi 56
Tässä vaiheessa mieltäni kalvoi epäilys. Humakin Helsingin TKI-keskus? Pääseekö sinne täältä? Mitä, jos pysäkki olisikin tuolla ylhäällä – koetin onneani ja jatkoin alakautta. Hyvä valinta!

Spontaani kenttähaastattelu

Metroaseman luona katselin ympärilleni, mutta bussipysäkkiä ei näy eikä näy opasteitakaan. Pysäytän ohi kulkevan naisen ja kysyn, tietäisikö hän reittiä pysäkille.

– Olen matkalla samalle pysäkille. Se lähtee tuolta Tilastokeskuksen edestä. Kun tämä linja avattiin, etsin sitä itsekin ja soitin HSL:n palvelunumeroon, josta minut yritettiin ohjata paikalle, tuntematon nainen kertoi. Olin siis oikealla asialla! Bussipysäkin löytyminen ei siis ollut helppoa paikallisellekaan.

HSL:n poikittaisliikenteen bussipysäkki bussille 56 löytyy Tilastokeskuksen edestä läheltä Kalasataman metroasemaa Työpajankadulla. Pysäkin numero on 3239. Alla olevat kuvat auttavat hahmottamaan pysäkin paikkaa. Kuvasin bussia odotellessani muutamia selventäviä valokuvia (ja käsittelin ne tässä bussissa istuessani). Kuvatessa päätin käyttää jotakin niistä tavalla tai toisella Haagaan kulkemisesta kertovassa kohdassa sivuillamme. Ne päätyivätkin vapaamuotoisempaan blogitekstiin.

Luonnollisesti jaoin kuvan matkan varrella sosiaaliseen mediaan. Tässä instagramiin välittämäni kuva. Se auttaisi tämänkin blogitekstin myöhemmässä näkyvyydessä (ks. jäljempänä).

Bussi 56 Kalasatama pysäkki
Poikittaisliikenteen bussipysäkki bussille 56 sijaitsee Työmiehenkadulla.

Sopii myös Pääradan varrelta pohjoisesta tuleville

Bussi kulki Käpylän aseman kautta. 56:nen palvelee siis myös Pohjoisesta päärataa pitkin paikallisjunalla kulkevia. Monet matkannevat Pasilaan, josta ovat vaihtanneet Huopalahden asemalle menevään junaan. Sieltä on kuitenkin lähes kilometrin matka TKI-keskukseemme, kun bussi 56 pysähtyy aivan toimipisteemme edessä.

HSL 56 bussin pysäkki Käpylässä
Myös Käpylän rautatieasema on HSL bussi 56:sen pysähtymispaikka.

Matka Kalasatamasta Käpylään kestää (ruuhkan ulkopuolella) 14 minuuttia, ja Käpylästä TKI-keskukseemme noin kahdeksan minuuttia lisää.

Tilaisuus viestintään tuli siis arvaamatta. Vai onko niin, että ammattilainen skannaa koko ajan ympäristöään työnsä näkökulmasta? Veikkaan, että moni kulttuurituotannon lehtoreistamme pohtii kulttuuritapahtuman osallistujana tapahtuman tuotannollisia puolia sekä ottaa kokemuksistaan mahdollisesti eläviä esimerkkejä luennoilleen. Kertokaa, jos olen väärässä.

Tämän tarinan anatomiaa viestinnän näkökulmasta ja kuinka verkko toimii

Kuinka tätä tarinaa ja sen taustaa voidaan tarkastella organisaatioviestinnän näkökulmasta? Tulkintoja on varmasti useampia, mutta moni hakukoneiden algoritmejä tunteva on varmasti huomannut, kúinka olen viljellyt kirjoituksessani tiettyjä sanoja säännönmukaisesti jopa tautologian rajoja paukutellen. Sanat: bussi, 56, poikittaisliikenne, HSL, Kalasatama, Humak, Helsingin TKI-keskus toistuvat artikkeleissa ja ennen kaikkea artikkelin ja erityisesti tässä julkaistujen kuvien metatiedoissa.

Hakukoneet tykkäävät a) pitkästä tekstistä, jossa b) toistuu hakutermien kannalta olennainen sana useampaan kertaan, c) jonka otsikko tukee hakulauseketta (ei tässä kirjoituksessa), d) jonka kuviin on kirjoitettu kaikki [piilossa olevat] kentät hakusanojen kannalta relevantisti, myös se viimeinen näkövammaisten lukulaitteille tarkoitettu kenttä, e) artikkelissa on relevantteja linkkejä (muttei liikaa) ja e) artikkelin asiasanat ovat linjassa kaikkien edellä mainittujen kanssa.

Kun linkit on julkaistu, niiden toimivuus kannattaa ajoittain tarkastaa, sillä toimimattomista linkeistä taas rangaistaan. Sen olemme verkkosivu-uudistuksessa oppineet. Se, mitä tällä sivulla siis näkyy lukijalle, on vain pieni osuus siitä, mitä kaikkea olen sivuille tehnyt bussimatkani aikana. Huomaa kuitenkin, etten käyttänyt linkkejä aivan ensimmäisissä kappaleissa. Haluanhan, että vierailijat pysyvät tovin sivullani ennenkuin surffaavat pois antamani linkin kautta.

Kun näitä kaikkia noudatetaan kirjoituksissa, hakukoneet havaitsevat sen relevantiksi ja nostavat sitä korkeammallle hakutuloksissa. Luonnollisesti jaan tämän kirjoituksen muutaman sosiaalisen median kanavan kautta. Se lisää artikkelin näkyvyyttä.

Mutta mitä hyötyä tästä oli Humakille?

Ei kenties mitään. Sitä on vaikea mitata, mutta We are here to serve. Internet on jakamista. Ehkä helpotan kirjoituksella jonkun epätietoisen ihmisen arkea, joka tuskailee Kalasatamassa bussipysäkin perään. Ehkäpä hän löytää perille asuinpaikkansa näkökulmasta sujuvampaa ja nopeampaa reittiä Valkeaan Taloon. Ehkäpä kävijä löysi tälle sivulle hakukoneen kautta ja saa sen kautta positiivisen kokemuksen Humakista: Kiitos, Humak, löysin perille!

Auttamalla ja tarjoamalla relevanttia tietoa oikeassa tilanteessa, annan positiivisen kuvan organisaatiostani. Sama pätee sosiaalisen median kautta jaettuun tietoon: teenkö töitä, jos jaan somen kautta työpaikkani viestejä vai jaanko – todennäköisesti itseni kaltaisille henkilöille – ammatillisesti mielenkiintoista tietoa eteenpäin?

Toinen perusteeni tälle kirjoitukselle on, että monilla kampuksillamme on juuri alkanut tai alkamassa viestinnän opintojakso. Monet opiskelijamme laativat pienprojekteina tunneillaan tilaustyönä viestintäsuunnitelmia pienille ja suuremmille järjestöille sekä kulttuurialan organisaatioille. Ehkäpä tästä on hyötyä heille ja heidän kauttaan myös työelämäkumppaneillemme. Kiitokseksi siitä, että he tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden oppimiseen oikeiden projektien eikä vaan tunneilla päntättävän teorian kautta.

Ja kas, siinä tuli samalla vahingossa kolmaskin: tässä avautui samalla mahdollisuus kertoa työelämäläheisestä pedagogiikasta lukijoille esimerkin kautta. Se ei ollut tarkoitus, mutta samalla tuki yhtä viestinnän keskeisistä sisällöistämme.

Turun kelmeä valo hehkuu jo taivaanrannassa. Kahden tunnin matkani vierähti nopeasti. Mielestäni hyvin käytettyä vapaa-aikaa. Nyt lisään vain avainsanat tuohon oikealle (–>, sinulle ne näkyvät alhaalla) ja se oli siinä. Kiitos seurasta ja  toivottavasti löysit perille. Välkommen åter!

Sisällöntuotantovinkki

Mutta vielä nopea käytännön vinkki: suomi perustuu postpositioihin, mutta hakukoneet on rakennettu prepositiomaissa. Tähänkin on olemassa html-tägi, joka helpottaa hakukonetta tajuamaan suomea paremmin. Käytä koodia <span> </span> merkitsemään sanan runko. Esimerkiksi Humakissa saattaa olla hankala hakukoneen ymmärtää hakusanaksi Humak. Voit parantaa hakukonenäkyvyyttä (puhutaan SEO:sta, hakukoneoptimoinnista)  sijoittamalla -ssa -päätteen tekstieditoripuolella eli koodipuolella em. koodien väliin.

3 thoughts on “Kerran viestinnässä – aina viestimässä?

  1. Aisaa (ainakin ne lukemani 2/3)! Mutta enpä kommentoi itse juttua, vaan tuota ”nimi, sähköposti, kotisivu(!!)” kohtaa. Tulee lähes nostalginen olo tuosta kotisivu-kentästä, jollainen itselläni oli viimeksi 97! pitäisi varmaan väsätä taas kotisivut..

    1. Aloita, Joonas, blogaamaan. Eikö tietopalveluilla voisi olla oma bloginsa? Sen nimi voisi olla vaikkapa ”pilvessa”. Ja muille: puhumme tietysti pilvipalveluista!

  2. М У С О Р !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    Конечно. Я согласен со всем выше сказанным. fifa 15 c таблеткой скачать торрент, fifa 15 скачать торрент русская версия бесплатно а также фифа 16 официальный сайт fifa 15 rus скачать

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *