Uudet verkkosivut

Vanhat verkkosivut tiensä päähän

Viime viikkoina olemme täällä Humakin viestinnässä luoneet sisältöä uusille verkkosivuille. Vanhat verkkosivut ovat vuosien mittaan tulleet tiensä päähän niin käytettävyyden kuin julkaisujärjestelmänsäkin näkökulmasta. Sivuille oli vuosien mittaan kertynyt useita erilaisia navigointitapoja ja tekemiemmi kyselyjen mukaan monen vierailija ensimmäinen kokemus oli eksymisen tunne. Samalla sivustot olivat hankalat myös keskeisten kohderyhmiemme: opiskelijoiksi haluavien ja kumppaneidemme näkökulmasta.

Humak.fi vanhat verkkosivut
Humakin vanhojen verkkosivujen etusivu.

Karsittu sisältö, yksinkertaistettu navigointi, tarkennetut kohderyhmät  ja ennenkaikkea dynaamisuus

Sisäiseen viestintään ja sisäisten dokumenttien hallintaan Humakilla on omat vakiintuneet työkalunsa. Dokumenttien hallinnan helpottamiseksi syksyllä 2014 otettiin käyttöön oma wikialusta. Sisäisen informaation levittämiseen verkkosivujen kautta ei ollut tarvetta ja näin pystyttiin poistamaan tarve päivittää tieto kahteen paikkaan. Sivujen ylläpito helpottuisi siis jatkossa. Sisältöä voitiin tarkastella nyt vain ulkoisen ja sidosryhmäviestinnän näkökulmasta. Sivumäärää voitiin karsia paljon vanhasta.

Sisältö voitiin niputtaa selkeämpiin ja isompiin kokonaisuuksiin, mutta samalla voitiin vähentää navigointitasoja. Eksyminen sivuille toivon mukaan vähenee jatkossa. Uskon, että opiskeluun ja kumppanuuteen liittyvä tieto on nyt helpommin löydettävissä sivuillamme.

Kuvakaappaus Humak.fi:stä

Kuvakaappaus Humakin uusilta verkkosivuilta. Kohdassa esitellään alueyksiköt.

Myös teknologia oli ajanut vanhojen sivujen ohi. Kävijätilastoja tarkasteltaessa tuli selväksi, etteivät sivumme toimineen optimaalisesti lähes puolelle sen käyttäjistä. Sivut eivät olleet dynaamiset. Toisin sanoen ne eivät toimineet kunnolla, kun niillä vierailtiin tableteilla tai kännyköillä. Oletettavasti tämän liikenteen määrä ei ainakaan vähene tulevaisuudessa, joten sivustoista tehtiin skaalautuvat eri päätelaitteisiin.

Analytiikka rakentamisen apuna

Sivuja suunniteltaessa hyvänä apuna on kohderyhmäanalyysin lisäksi toiminut vanhonen sivujen analytiikkatiedot. Tiedot siitä, mille sivuille kävijät ovat tulleet, milloin he ovat siellä käyneet ja mikä on ollut heidän reittinsä sivuilla ovat olleet kullanarvoisia sen päättämiseksi, mitä tietoa sivuilla pitää priorisoida.

Esimerkiksi henkilöhaku ja yhteystiedot löytyvät nyt sivun yläreunan hakukentästä ilman valikkotoiminnallisuuksia tai ylimääräisiä klikkauksia. Jos henkilö muistaa tavanneensa Humanistisen ammattikorkeakoulun viestintäpäällikön, muttei muista hänen nimeään, löytyy yhteystietoni ensimmäisenä hakutuloksena kun haku-kenttään kirjoittaa sanan ”viestintäpäällikkö”. Kuvasta voi sitten tarkistaa, onko kyseessä tavattu henkilö. (Tosin kuvissa olemme antaneet henkilöstöllemme mahdollisuuden myös jättää diskreetisti valokuva pois henkilökortistaan).

Sosiaalinen media kiinteäksi osaksi sivustoa

Sosiaalinen media on sivuillamme muutakin kuin jakonappi. Blogimme sijaitsivat vanhojen sivujen yhteydessä bloggerissa ja menetimme siinä blogien tuoman vetovoimaisuuden liikenteen lisääjänä omille sivuillemme. Blogeissamme kerromme asiantuntemuksestamme, opiskeluista humakissa sekä toimialoistamme, joten on loogisesti selvää, että sivumme olisivat luonnollinen paikka kertoa tästä lisää. Siis vanhat toimialablogimme (yhteisöpedagogiikka, kulttuurituotanto ja tulkkausala) palaavat nyt osaksi www.humak.fi -sivustoa. Yhteisöpedagogiikan blogi on jatkossa yhteisopedagogiikkaa.humak.fi entisen yhteisopedagogiikkaa.blogspot.fin sijaan.

Instagram-syöte
Uutisten yhteyteen sen asiasanoista tehty kuvanosto Instagramista.

Lisäksi haastoin yhteistyökumppannimme sivujen kehittämisessä tuomaan sisältöä sosiaalisen median kanaviltamme osaksi sivujamme. Näet etusivulla laatikon, jossa on uusimmat Instagram kuvamme, twiittimme, Facebook-päivityksemme ja youtube-videomme. Lisäksi uutisten yhteydessä meillä on täysin uudenlainen – veikkaan ettei kenelläkään muulla ole vielä vastaavaa – instagram-sovellus. Ehkäpä löydät sen joistakin uutisista.

Saavutettavuus

Pyrimme siihen, että sivumme ovat saavutettavia. Kirjoitamme kaikki kuvamme auki kuvauskenttiin ja olemme lisänneet sivuille oman paikan viittomakielisille käännöksille. Toivon mukaan saamme näitä videoita ajan mittaa asiantuntuntevien ja osaavien tulkkausalan opiskelijoiden tuottamina.

Anna palautetta

Tässä vain muutamia poimintoja verkkosivu-uudistuksesta ja sen taustoista. Mutta toimivan organisaation sivut eivät ole koskaan valmiit. Tästä käännetään uusi lehti. Rakentaminen ja muokkaaminen ovat vasta alussa. Kuulemme mielellämme kommentteja uusista sivuista sekä ajatuksiasi siitä, millaiset sivujen tulisi. Myös sisällölliset kehitysehdotukset ovat tervetulleita.

Päivitetty 28.4.2015: Osa kommenteista on poistettu myöhemmin kommentin lähettäneet henkilön toivomuksesta.

2 thoughts on “Uudet verkkosivut

  1. Hei!

    Näin lauantaina olin humak.fi:n kautta menossa kirjautumaan HumakProhon. Yllättäen verkkosivut olivatkin aivan erilaiset, en opiskelijana ollut kuullut uudistuksesta. Humak.fi:n ulkoasu on toki yhdenmukainen ja navigointia pelkistetty, mutta en ihan vielä tiedä mitä olen verkkosivuista mieltä, pääosin ensikosketus on kielteinen. Verkkosivujen ulkoasu ei vain oikein miellytä silmääni. Se on ehkä liiankin simppeli ja otsikot sekä tekstit ovat jotenkin luotaansatyöntäviä, suuria ja raskaita, eikä verkkosivut tuo mieleen ammattikorkeakoulua, ammattimaisuutta, helposti lähestyttävyyttä, raikkautta. Siinä on jotakin vanhanaikaista, en vain osaa pukea sanoiksi mistä tämä ”fiilis” oikein tulee. Humak.fi ei siis houkuta selaamaan… Mutta tästähän voidaan olla niin montaa mieltä kuin on silmäparejakin 🙂 Voipi olla myös tottumiskysymys, se selvinnee ajan kanssa.

    Kiitos ajastanne!
    Hienoa, että olette kiinnostuneita päivittämään olennaisia lähestymis- ja tiedonlähdeväyliä!

    Terv. toisen vuoden kulttuurituottajaopiskelija Anu Soini

    1. Kiitos, Anu, palautteestasi.

      Ulkoasusta voi tosiaankin olla montaa mieltä. Kannattaa muistaa, että organisaatioilla on usein tämän suhteen rajoittavia tekijöitä, kuten graafiset ohjeistukset.

      Virallisimpien tekstien formaattia (kuten opiskelijaksi osion tutkintonimikkeet, hakukelpoisuudet yms.) taas säätelevät toiset koodistot kuin viestinnälliset. Siitä pitkät ja raskaat tekstit.

      Sivujen sisältöä, pituutta ja formaattia määrittävät myös sivun pinnan alla olevat tekijät ja niissä ennenkaikkea Googlen ja muiden hakukoneiden sivujen optimointilogiikka: sivun merkkimäärä, käytettyjen kuvien määrä ja metadatan tarkkuus, relevanttius ja käytetyt sanat suhteessa muuhun sivustoon ja monet muut asiat vaikuttavat siihen, kuinka korkealle hakukoneet listaavat sivusi. Se mitä, tässä sivulla näet, on vain pieni osuus siitä, mitä sivuilla oikeasti on.

      Mutta muulla tekstillä pyrimme tuomaan Humakia jatkossa esiin tosiaankin ”helpommin lähestyttävänä, raikkaampana ja ammattimaisuutta heijastavana” sivulle tuodun uutispalvelun kautta. Kenties sinäkin, Anu, voisit antaa kontribuutiosi ja tehdä meille ammattimaisen artikkelin verkkosivullemme kuvineen vaikkapa seuraavasta harjoittelustasi?

      Muillekin viestinnästä kiinnostuneille humakeille voisin todeta, että areena on vapaa. Lähettäkää juttuja opiskelustanne, vaihdoistanne, projekteistanne ja harjoitteluistanne. Lisätkää mukaan vähintään kaksi 1200 pikseliä leveää kuvaa. Tehdään niistä sitten juttua yhdessä.

      Lisäksi minulta voi tiedustella myös viestinnällistä harjoittelupaikkaa täällä Humakin viestinnässä (paikkana Logomo + tarvittaessa keikat muihin työpisteisiin). Edellytyksenä hyvä monimediaalinen osaaminen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *